15. prosince 2010

Jak na mastering - 1. díl

Co je na mé písni vlastně špatného? (proč se dělá mastering, co se dá masteringem vylepšit...?

  • Píseň není dostatečně hlasitá. Vedle ostatních CD zní jako "pod dekou". Otočení knoflíku hlasitosti doprava nebo smíchání skladby ve vyšší úrovni problém nevyřeší. Bude znít sice hlasitěji, ale ne dostatečně silně.
  • Píseň zní "tupě". Jiná CD zní jiskřivě a průzračně. Jistě se pokusíte zdůraznit ekvalizérem vyšší frekvence, jenže pak bude znít nahrávka nepřirozeně ostře a vynikne šum.
  • Zvuk hudebních nástrojů i zpěv zní příliš tence. Komerční nahrávky obsahují plné zvuky díky  "natlačení" zvuku kompresorem. Budete se snažit točit ovládacími prvky kompresoru tak dlouho, až bude zvuk zcela rozmačkaný. Zpěv může znít už docela plně, jenže z činelů se vám úplně vytratí dynamika...
  • Basy nejsou důrazné. Můžete vyzkoušet posílit hluboké frekvence vytáhnutím na ekvalizéru, jenže basy se pouze zesílí a jsou více blátivé. Nebudou důraznější!
  • V nahrávce jsou sice slyšet všechny nástroje a zvuky, všechny mají také své místo na stereobázi, jenže celkový stereoobraz je špatný. Komerční CD mají širší stereo a konkrétnější umístění jednotlivých zvuků ve stereobázi.
  • Na jednotlivých stopách vaší písně je reverb, ale výsledkem je pouze koule zvuku, nástroje jsou každý v jiném prostoru. Ostatní CD mají soudržný prostor, který drží všechny zvuky pohromadě. Není to jako místnost v místnosti.
Nebojte se. Zase tak strašná ta vaše nahrávka určitě není. Chce to jen pár maličkostí, pár drobných, ale důležitých úprav ve zvuku, a píseň může znít podobně jako Christina Aguilera.
Tento seriál z vás ale masteringového zvukaře zajisté neudělá. Vzpomeňte si na jedno z pravidel Davida Mellora: Mastering? Ne, ne, ne, proboha ne! Ale který ze zvukových inženýrů jej někdy nezkoušel? Tak si jej tedy vyzkoušejte i vy. Nejlépe pomocí speciálního masteringového programu iZotope Ozone™, na kterém si budeme v dalších dílech popisovat některé postupy k vylepšování zvuku.
Tyto články jsou volným překladem dokumentu Ozone Mastering Guide.PDF, který je v anglické verzi volně dostupný na stránkách www.izotope.com. Uvedený program lze na této adrese rovněž stáhnout v demo verzi (originál stojí kolem $250).

Pozn: Tyto články jsou staršího data a od práce v iZotope jsem postupně upustil. Mastering provádím v programu Samplitude Professional, ale obecné postupy jsou samozřejmě platné.
Druhý díl seriálu jsem se rozhodl znovu nepublikovat, takže pokračování naleznete v dílu č. 3.

Žádné komentáře:

Okomentovat