tag:blogger.com,1999:blog-50486052566598102802024-03-13T21:26:07.953+01:00R-AUDIOčlánky o ozvučování, nahrávání, testy pro časopis Muzikus a Music StoreJiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-34137788743727134112012-05-02T12:48:00.000+02:002012-05-02T13:05:25.105+02:00Bezdrátový systém AKG WMS40Kolem kytarových vysílaček koluje mezi muzikanty mnoho mýtů. Sám jsem se už před lety přesvědčil že vysílačka (alespoň tato popisovaná) zvuk nijak nemrší a nic ze signálu neubírá. Naopak. Při nastavení citlivosti na maximum mírně zesílí signál ze snímačů a aparát se takto podaří více "nakopnout". Při mírném snížení citlivosti je zvuk 1 : 1. Jedná se o systém složený z miniaturního vysílače Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-38341373295371090422010-12-18T02:13:00.000+01:002010-12-18T02:13:39.230+01:00DitheringPozn: obrázky k článku budou doplněny později
Podle anglicko-českého slovníku je význam slova dither 1. chvět se, 2. třást se, 3. kolísat, 4. váhat, 5. rozčileně přešlapovat. Ve zvukařském slovníku se ale slovo dithering používá v souvislosti s převodem digitálního signálu o vysokém rozlišení do nižšího, nejčastěji 16-tibitového CD formátu. Dithering je možné chápat obecně jako uložení zvukovéhoJiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-15274766262181709052010-12-17T00:14:00.000+01:002010-12-17T00:14:12.158+01:00M-AUDIO EX66 - aktivní studiové monitoryPokud byste navštívili supermarket s několika desítkami studiových monitorů od těch nejlevnějších až po nejvyšší třídu, určitě vašemu pohledu neunikne nový výrobek firmy M‑Audio s označením EX66. A když už si všimnete krásného designu, možná si monitory budete chtít i vyzkoušet. Taková byla možná obchodní strategie firmy, neboť podobným postupem jsem zjistil i já, že monitory určitě stojí Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-68042849954398356922010-12-17T00:05:00.001+01:002010-12-17T00:09:50.801+01:00Beyerdynamic HeadZone Pro - sluchátkový surround systém
Prostorové slyšení je velmi složitá funkce, která je založena na celé řadě činitelů a vyvíjí se u člověka na základě zkušeností. Pokud by například úplně hluchý člověk byl v dospělosti náhle vyléčen ze své hluchoty, nedokázal by identifikovat jednotlivé zvuky a už vůbec by nedokázal poznat odkud (myšleno z jakého směru) a z jaké vzdálenosti přicházejí. Prostorovost slyšení (a slyšení vůbec) je Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-26115512823017985842010-12-16T23:57:00.002+01:002010-12-17T00:11:30.780+01:00ART Tube MP Studio V3Americká firma ART (Applied Research and Technology) se zabývá výrobou profesionálních signálových přístrojů již 24 let. Hlavním výrobním sortimentem jsou mimo jiné lampové mikrofonní předzesilovače, jejichž řadu zahajuje série Tube MP.
Společnou vlastností čtveřice lampových desktopových preampů řady Tube MP je ručně vybíraná elektronka 12AX7A/ECC83. Nejjednodušším přístrojem z této čtveřice jeJiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-63729155857204805792010-12-16T13:11:00.001+01:002010-12-18T02:31:02.581+01:00Jak vzniká studiová nahrávka?Připravil jsem pro vás několik zvukových ukázek, podle kterých můžete sledovat vznik studiové nahrávky metodou vrstvení. Jedná se stále o jediný úsek skladby v délce několika sekund s přibývajícími stopami nástrojů a vokálů v chronologickém pořadí, tak, jak byly postupně nahrávány a míchány. Z důvodů co nejmenšího počtu klipů jsou ukázky uloženy vždy pro skupiny nástrojů - např. ukázka nahraných Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-65378831493476433022010-12-15T23:01:00.002+01:002010-12-16T00:22:16.224+01:00Jak na mastering - 1. dílCo je na mé písni vlastně špatného? (proč se dělá mastering, co se dá masteringem vylepšit...?
Píseň není dostatečně hlasitá. Vedle ostatních CD zní jako "pod dekou". Otočení knoflíku hlasitosti doprava nebo smíchání skladby ve vyšší úrovni problém nevyřeší. Bude znít sice hlasitěji, ale ne dostatečně silně.
Píseň zní "tupě". Jiná CD zní jiskřivě a průzračně. Jistě se pokusíte zdůraznit Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-38292486362850157012010-12-15T22:50:00.003+01:002010-12-16T23:17:47.823+01:00Nahrávání a střih zpěvuPozn: psáno v roce 2005
Tak tady máme druhé kolo Superstar... I když honba po finalistech prvního kola téměř utichá, neodpustím si zmínit nahrávku Anety Langerové, která na mne před časem velmi zapůsobila (Aneta i nahrávka). Kvalitní zvuk, velmi pěkné písničky, příjemný hlas zpěvačky.
Přesto si vzpomínám, že při prvním poslechu jsem měl pocit, že něco není v pořádku. Zdálo se mi, jakoby se Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-87283142112205495052010-12-15T22:38:00.003+01:002010-12-16T00:23:55.032+01:00Jak na mastering - 3. dílDříve, než přistoupím k dalšímu dílu seriálu Jak na mastering, je nutno uvědomit si několik zásadních věcí. Nemá smysl psát o postupech masteringu, jestliže nám uniknou ty nejzákladnější pravidla správného mixu, poslechu a nastavení úrovní.
Jako inspiraci k tomuto dílu jsem použil článek masteringového guru Boba Katze, který má na svědomí mnoho špičkových nahrávek amerického showbusinessu.
Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-15327701568287248252010-12-15T22:33:00.001+01:002010-12-16T00:24:15.374+01:00Jak na mastering - 4. díl (separační mastering)Čím méně kompromisů jste nuceni udělat při masteringu, tím lepší bude výsledek. Řekněme, že máte jinak dobrý mix, ve kterém je ale málo basového nástroje, hodně kopáku a nižší středy jsou trochu rozmazané. Je to pro mastering docela špatná kombinace a v takovém případě se doporučuje opravit mix.
Masterujeme stopy, separační masteringV těchto případech, jestliže to čas dovolí, je dobré zeptat se Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-80836030914908168642010-09-18T01:02:00.004+02:002010-12-16T00:25:14.924+01:00Haló, to je nahrávací studio?Ano…?
Dobrý den, prosím vás, to je nahrávací studio?
Ano.
Já jsem na internetu našel vaše stránky a potřeboval bych se na něco zeptat.
No…
Víte, já mám doma takové mini studijko, už nahrávám asi 2 roky, takže už nějaké zkušenosti mám, já nahrávám jenom tak pro sebe. Já jsem se chtěl zeptat, jestli bych se někdy mohl k vám přijet podívat, jak nahráváte. Hlavně kytary, já nějak furt nemůžu Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-46141436718488256922010-09-18T00:56:00.001+02:002010-12-16T00:25:28.700+01:00Komprimace hudbyKdy lze říci, že nahrávka je dostatečně komprimovaná?
Psát o zvuku je jako popisovat barvy slepé osobě, ale přesto se pokusím. Zde je jednoduchý příklad. Předpokládejme dvě rozdílné ukázky hudby, jedna je dynamicky pulzující úderná hudba, druhá je s táhlým hladkým průběhem. Pro někoho je "lepší" hudba prvního typu, pro jiného zase druhý typ hudby. Stejně tak lze říct, že "lepší" hudba je hudba Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-83471028230216581462010-09-18T00:53:00.001+02:002010-12-16T00:25:43.919+01:0050 nejlepších zvukařských tipůDovoluji si vám předložit velmi užitečný dokument od pana Davida Mellora, vydavatele internetového magazínu Record-Producer.com. Je to natolik zajímavé čtení, že jsem neváhal si článek trochu neuměle přeložit do češtiny. Doufám, že se pan Mellor nebude zlobit, když tento překlad zveřejním, samozřejmě i s odkazem na jeho web.
50 nejlepších zvukařských tipů...
1. Určete si svůj cíl.
Nikdy se Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-5048605256659810280.post-23442168496889822822010-09-18T00:09:00.003+02:002010-12-16T23:25:12.119+01:00Není decibel jako decibeldB, dBu, dBV, dBm, dB(spl), toto všechno jsou jednotky používané hudebníky a zvukaři, někdy, bohužel, aniž by věděli co přesně vyjadřují. I nehudebník, když se v novinách dočte, že hluk před restaurací po 22 hodině překročil 60 dB, nebude asi pátrat po definici decibelu, jen si představí velký kravál. Uvidíte, že výpočet těchto hodnot není příliš složitý a možná je i zajímavý. Zmínku o jednotce Jiří Regenthttp://www.blogger.com/profile/11782644782561159443noreply@blogger.com1