15. prosince 2010

Jak na mastering - 3. díl

Dříve, než přistoupím k dalšímu dílu seriálu Jak na mastering, je nutno uvědomit si několik zásadních věcí. Nemá smysl psát o postupech masteringu, jestliže nám uniknou ty nejzákladnější pravidla správného mixu, poslechu a nastavení úrovní.

Jako inspiraci k tomuto dílu jsem použil článek masteringového guru Boba Katze, který má na svědomí mnoho špičkových nahrávek amerického showbusinessu.

Článek se jmenuje:

Tipy a triky k dosažení co nejlepšího mixu

Zde je jedno z tajemství zvukových inženýrů:
Jestliže se chcete vyhnout přebuzení zvuku, zvyšte zisk svých aktivních monitorů, nebo zvyšte zesílení budícího zesilovače pasivních monitorů. Snižovat úroveň výstupu z mixážního pultu kompresorem nebo limitérem kvůli přebuzení je chyba. Jediné správné řešení je snížit hlasitosti jednotlivých stop o několik dB. Výsledkem je nižší úroveň na výstupních metrech a nižší celková hlasitost, kterou kompenzujeme zvýšením zisku na monitorech. Zvuk bude čistý. Teprve teď pokračujte v dalším míchání.
Při 24bitovém záznamu je nejvhodnější úroveň na metrech od -3 do -10 dBFS bez jakékoli ztráty kvality (spíše naopak!). Jestliže je mix pro poslech příliš hlasitý, snižte úroveň nejhlasitějších nástrojů namísto zeslabování monitorů. Jinými slovy, vysoký zisk monitorů způsobí menší pravděpodobnost přebuzení. Nastavení zisku monitorů lze provést na málo hlasité nahrávce na CD. Bob Katz uvádí několik příkladů CD s různými úrovněmi hlasitosti ve svém článku Honor Roll of Good-Sounding Pop CDs . Většina dnešním nadupaných CD vás nejspíše donutí zpět stahovat úroveň zisku monitorů, ale vy se musíte naučit, jak neničit záznam při mixu nebo masteringu.

Věřte svým monitorům
Pak vás nikdy nepodvedou. Poslouchejte svůj mix na několika dalších monitorech. Potom poslouchejte opět na svých studiových monitorech, porovnávejte a opravujte nedostatky. Je třeba pracovat s rozumem. Jestliže například bude ve vašem autě málo vysokých kmitočtů, nepokoušejte se je příliš zdůrazňovat. V autě to bude znít potom dobře, ale všude jinde špatně.

Vždy mixujte do 24 bitů
Dokonce i v případě, že zdrojové tracky jsou 16bitové. Když budete připravovat bouncing, zjistěte si nejvhodnější datové typy a pravidla pro jména souborů podle softwaru, ve kterém budete provádět následný mastering. V žádném případě neprovádějte konverzi vzorkovací frekvence. Samozřejmě je vhodné pracovat od začátku ve vyšším vzorkování, např 96 kHz. Formát 24 bitů/96 kHz se již velmi přibližuje kvalitě analogového záznamu.


Každý nástroj zaznamenávejte stereofonně
Například bonga, která jsou určena v nahrávce na pravou stranu streobáze, je lépe mít nahrána odděleně a umístěna jedno úplně vpravo a druhé poněkud vpravo od středu. Ucho pak lépe dekóduje přirozený prostor a zpoždění od jednotlivých mikrofonů a lépe určí jejich polohu. Ke zdůraznění hloubky prostoru je možné použít umělý dozvuk a k umístění v prostoru i umělé zpoždění.

Úrovně
Pokuste se nepřesáhnout špičkovou úroveň vašeho mixu -3dBFS. Nižší úroveň je dobře akceptovatelná v 24bitovém záznamu. Nejvyšší špičky signálu by se měly pohybovat mezi -10 až -3 dBFS.
Jestliže vlastníte VU metr, použijte jej. Nastavuje se tak, že sinusovka o kmitočtu 1 kHz o špičkové hodnotě -20 dBFS je 0 VU. Používejte VU metr, ignorujte špičky a začnete dělat lepší mix.

Úroveň zpěvu
Smíchejte verzi písně s vytažením zpěvu o 0,5 až 1 dB. Udělejte to hned. Je to mnohem snadnější, než při zjištění, že zpěv není v pořádku při masteringu. Jestliže usoudíte, že je užitečné vyrobit i verzi s potlačeným zpěvem, vyrobte i tuto další verzi. Jsou to jen 3 minuty práce navíc, ale hodně ušetřeného času při masteringu. Nezapomeňte označit jednotlivé verze.

Originální zdroj, prosím
K masteringu doručte verzi mixu, která je co nejblíže originálním zdrojovým souborům. Pokud je to CD-R, pak vypalujte přímo ze zdrojového HD. Použijte značková média a vypalujte 4x, max 8x rychlostí. Vypalujte datovou verzi, tedy přímo soubory WAV nebo AIFF, nikoli zvukové CDA. Pamatujte na Murphyho zákony. Nepředpokládejte, že všechny soubory budou v pořádku a raději vypalujte více verzí a vše zálohujte.

Pozn.: Článek je volným překladem Článku Tips and Tricks on Getting the Best Mix autora Boba Katze uveřejněného na serveru Digital Domain.

Žádné komentáře:

Okomentovat