15. prosince 2010

Jak na mastering - 4. díl (separační mastering)

Čím méně kompromisů jste nuceni udělat při masteringu, tím lepší bude výsledek. Řekněme, že máte jinak dobrý mix, ve kterém je ale málo basového nástroje, hodně kopáku a nižší středy jsou trochu rozmazané. Je to pro mastering docela špatná kombinace a v takovém případě se doporučuje opravit mix.

Masterujeme stopy, separační mastering

V těchto případech, jestliže to čas dovolí, je dobré zeptat se klienta, jestli je schopen dodat jednotlivé stopy mixu. Pak by byl zaručen určitě lepší výsledek, než udělat tak velký kompromis a masterovat špatný mix. Otázka je, zda znovu míchat před masteringem, nebo se pokusit smíchat stopy se současným masteringem. Jestliže se bude mix skládat z nějakých 40 stop, pak je jednoznačně lepší míchat předem. Jestliže má mix pouze 3 až 6 stereo stop, je možné získat lepší výsledek při současném míchání a masteringu, jelikož bude nutné udělat nejméně kompromisů.
Je to kacířství? Ve špatných rukou je to jistě nebezpečná technika, ale zkušený masteringový zvukař takto dokáže vyrobit ten nejlepší produkt bez kompromisů. Je lepší přimíchat ke zpracovávanému mixu perfektně zfázovaný basový nástroj, než masteringem opravovat fázovou korelační chybu. Je lepší přimíchat oddělenou vokální stopu, než řešit masteringem jak zdůraznit málo výrazný zpěv.
Jedna z moderních masteringových technik je práce s oddělenými skupinami mixu, tzv separační mastering. Zákazník dodá smíchané skupiny nástrojů, např. zvlášť skupinu bicích, zvlášť basu, skupinu kytar, skupinu dechů a skupinu vokálů. Pak je možný lepší výsledek masteringu, neboť zvukař opět nemusí hledat kompromisy a nemusí řešit zbytečné otázky týkající se, slabých vokálů, silného kopáku, apod. Jednotlivé skupiny nástrojů se ovšem nemixují odděleně. Celý mix se provádí běžným způsobem, ale při bouncingu se vždy zamutují ty stopy, které do skupiny nepatří.
  • Tak např. z hotového mixu se při exportu stop zamutují všechny nástroje kromě bicích a jejich efektových auxů – získáme tím skupinu bicích.
  • Dále z hotového mixu zamutujeme vše kromě kytar a jejich efektů – získáme skupinu kytar.
  • atd. až získáme např 4 až 6 stereo stop se skupinami nástrojů
Blíže s touto technikou se můžete seznámit na stránkách Johna Vestmana Separation Mastering.

Split mastering 

Další podobnou technikou přípravy mixu je tzv split mastering. Na svém webu Digital Domain jej uvádí Bob Katz. Klíčem k této technice je příprava 4 samostatných synchronních mixů:
  1. Full mix (kompletní hotový mix všech nástrojů a vokálů)
  2. Instruments (zamutovaný zpěv i back vocals)
  3. TV (jako Instruments + back vocals)
  4. Lead (sólový zpěv + jeho efekty)
  • Při bezproblémovém mixu bude pro mastering použit Full mix.
  • TV + Lead = Full mix. Jestliže je potřeba potlačit zpěv, sníží se úroveň Lead.
  • Jestliže je potřeba více sólového zpěvu a méně sborů, nepotřebujeme k tomu oddělenou stopu sborů. Můžeme přimíchat Lead k Full mix.
  • Jestliže je potřeba méně zpěvu a více sborů, přimícháme Lead k Full mix s opačnou polaritou - stopy se budou odčítat.
  • Instruments je užívaný jen zřídka, ale jistota je jistota...
Pozn.: Myslím, že tyto způsoby masteringu nejsou u nás zrovna běžné, nevím, že by je někdo u nás prováděl, nebo alespoň nabízel. Sám se s těmito způsoby zatím seznamuji na vlastních mixech. Myslím si ale, že není jediný důvod se separačnímu nebo split masteringu, případně masteringu ze stop, bránit. Na druhou stranu, John Vestman na svém webu uvádí, že 99 % zakázek provádí z jednoho stereo tracku (Full mix).


Článek je volným překladem Článku Tips and Tricks on Getting the Best Mix autora Boba Katze uveřejněného na serveru Digital Domain.

Žádné komentáře:

Okomentovat