18. září 2010

50 nejlepších zvukařských tipů

Dovoluji si vám předložit velmi užitečný dokument od pana Davida Mellora, vydavatele internetového magazínu Record-Producer.com. Je to natolik zajímavé čtení, že jsem neváhal si článek trochu neuměle přeložit do češtiny. Doufám, že se pan Mellor nebude zlobit, když tento překlad zveřejním, samozřejmě i s odkazem na jeho web.

50 nejlepších zvukařských tipů...

1. Určete si svůj cíl.
Nikdy se nikdo nestal velkým se skromnými myšlenkami. Okamžitě se rozhodněte, zda se zamýšlíte přestěhovat pryč z vašeho domácího studia do profesionálního světa.

2. Ukončete budování vašeho studia.
Mnoho zvukařů promrhá zbytečně mnoho času budováním studia. Co nejdříve skončete a začněte nahrávat.

3. Obstarejte si jeden kvalitní mikrofon.
Můžete si koupit velký mikrofon v ceně kolem 100 $, kterým nahradíte celý mikrofonní park. Někdo má svoje důvody vlastnit mikrofonů více, jenže pak musí přesně vědět, jak a proč který mikrofon použít.

4. Jeden počítač pro kancelář/hry/internet, další pro nahrávání.
Jestliže plánujete nahrávat do počítače, investujte do samostatného počítače, který bude sloužit pouze pro tyto účely. Tím zamezíte kolizím systému, zavirování, začervení a budete moci nahrávat každý den.

5. Neaktualizujte software, jestliže správně funguje.
Jakmile všechno pracuje tak jak má, neinstalujte žádné upgrady systému a programů. Potřebujete v první řadě nahrávat hudbu.

6. Nekupujte nový software.
Podobně jako v předchozím bodě - když už máte dobrý fungující program, nač shánět nový? Potřebujete přece pracovat na hudbě, ne na softwaru.

7. Napodobujte profesionály.
Tam je alespoň načrtnutá cesta k úspěchům. Jestliže používáte stejné vybavení jako profesionálové (nyní už je cenově dostupné), pak jste na stejných hřištích.

8. Nekopírujte profesionály.
Podívejte se výše... Tím se ale zbavujete šance přijít s něčím novým, se zvukem, který před vámi ještě nikdo nevytvořil. Ale je to riziková strategie.

9. Skoncujte se čtením časopisů o nahrávání.
Časopisy vás musí každý měsíc přesvědčit o tom, že nutně potřebujete k vašemu nahrávání zakoupit nejnovější hardware a software. Opravdu, je to stále stejná stará pohádka.

10. Investujte do e-knih z Record-Producer.com.
Dobře, říkáme skončete se čtením... Ale my nemáme měsíční termíny. Naše produkty dokonale vyšperkováváme. A když se objeví nějaká opravdová novinka, reagujeme ihned, narozdíl od tištěných knih, které jsou zastaralé už v okamžiku vydání.

11. Rozhodněte se, zda je pro vaše nahrávání vhodný počítač.
K nahrávání není nutné používat počítač. Existuje mnoho hardwarových zařízení - jsou snadno ovladatelné a nechytají viry.

12. Kupte jediný keyboard.
Jestliže jste skladatel, poslouchejte úspěšné umělce. Instrumentace stojí obvykle v pozadí. Jeden dobrý klávesový nástroj je vše, co potřebujete k velkému množství zvuků.

13. Kupte co nejvíce klávesových nástrojů a modulů.
Podívejte se výše... Jestli chcete skládat hudbu pro film a TV, nebo produkovat taneční hudbu, není těchto nástrojů nikdy dost.

14. Zvolte si vaše poslání.
Vaším snem může být třeba být slavným umělcem nebo producentem. Ale i když se vám to nepodaří, můžete být přece skladatelem a výrobcem filmové a televizní hudby. Tady se přece také točí velké peníze.

15. Ptejte se sami sebe, zda jste hudebník nebo technický expert.
Existuje mnoho mimohudebních zaměstnání souvisejících se zvukem - živý zvuk, rádio, televize, film atd. Můžete pracovat se stejným zařízením, ale i bez muzikálních schopností.

16. Cvičte a trénujte.
Nejúspěšnější producenti začínali ve studiu jako praktikanti. Takovou práci není snadné dostat, a i když se to ani vám nemusí podařit, stejně se můžete tréninkem a praxí dostat na podobnou úroveň.

17. Netrénujte.
Jestliže se naučíte efektivně používat techniku srovnávacích testů, budete schopni získat zvuk přesně stejný jako profesionální zvukový mistr.

18. Budujte zvukotěsné studio.
Když budete mít možnost pracovat v klidu a nebudete si muset dělat starosti s vašimi rozčilenými sousedy, butete odvádět mnohem lepší práci.

19. Nebudujte zvukotěsné studio.
Viz výše... Jestliže pro vás není technicky možné vytvořit zvukotěsné studio, mějte na paměti, že mnoho slavných písní bylo vyprodukováno v prostředí domácího neizolovaného studia. Necouvejte před nezvukotěsným studiem.

20. Uspořádejte kabely.
Nastavte systém, začněte pracovat. Otestujte všechny signálové cesty a potom uspořádejte a svážte kabely. Na kabeláži můžete jinak ztratit mnoho času.

21. Nenechávejte kočku ve vašem studiu.
Vyzkoušel jsem to a byla to chyba! Ty kabely už nikdy nevyčistím.

22. Dejte si pozor na hlodavce.
Zlé období. Tým Record-Producer.com pozoroval veverku čeho všeho je schopná. Extrémní!

23. Nasměrujte mikrofon ke zdroji zvuku.
Je mnoho mýtů a omylů o mikrofonech. Ale toto je pravidlo číslo jedna.

24. Umístěte mikrofon blíž, než je přirozená poslechová vzdálenost.
Mikrofon neumí rozpoznávat vzdálenosti jako ucho a mozek, bližším umístěním ke zdroji můžeme dostat jasnější zvuk.
{mospagebreak}
25. Experimentujte s umístěním mikrofonu. Nejsou zde žádné federální zákony!
Učebnice se vám snaží radit, kde jsou standardní pozice umístění mikrofonu pro různé nástroje. Zkoušejte ale svá vlastní umístění, dokud nebudete absolutně spokojeni.

26. Ignorujte učebnice!
Často to říkají zvukoví mistři. Obvykle jsou učebnice správné a přesné, ale jsou také přeplněné detaily, které nemusíte vědět.

27. Nestahujte plug-in efekty.
Neuvážená instalace neprověřených stažených pluginů vás může lehce připravit o veškerou vaši práci..

28. Nevzdávejte se svého softwaru.
Existují kvanta levného softwaru a někdy i docela kvalitního. Vy se ale potřebujete soustředit na hudbu a ne na poslední pluginy.

29. Neočekávejte, že váši nahrávku chce kdokoli slyšet.
Faktem je, že kolem nás je hudby již dost. Nikdo jí opravdu nechce více. To si zapamatujte a pak začněte bojovat! Nyní už víte, jak je to obtížné, lepší šance je stát "venku".

30. Dostaňte svoji hudbu k posluchačům.
Vyzkoušejte, jak reaguje dav. Od něho získáte více informací a pozornosti, než od vaší nahrávky.

31. Dostaňte svoji hudbu k posluchačům (část 2).
Jestliže produkujete dance nebo hip-hop hudbu, dostaňte nahrávku na vinyl nebo CD a potom ji dejte hrát na diskotéku. Poučte se z toho, jak dokáže vzrušit taneční parket.

32. Vyzkoušejte, jak reaguje dav.
Má to cenu říkat dvakrát. Už jste tam měli být!

33. Buďte zábavný.
Úspěchu můžete dosáhnout pobavením lidí.

34. Buďte umělecky důvěryhodný.
Úspěchu můžete dosáhnout vaším zájmem, zda to co děláte, někoho opravdu zajímá.

35. Buďte klidný.
Můžete dosáhnout úspěchu klidem a chladem bez ohledu na kvalitu vaší práce. Lidé budou chtít být blízko vás.

36. Opravdu, věřte tomu!
S odkazem na tři předchozí body.

37. Zálohujte vaše nahrávky.
Platí to zejména nahráváte-li do počítače. Do vašich nahrávek jste dali mnoho úsilí a najednou vám zkolabuje počítač. Ale všechno bude v pořádku, jestliže pravidelně zálohujete.

38. Vyrobte velké demo CD.
Podobně jako kvalitní hudbu se naučte vyrobit také profesionálně vypadající CD. Amatérsky vypadajícím CD nedonutíte nikoho jej poslouchat. CD-ček je kolem nás příliš mnoho.

39. Nenahrávejte na audiokazety.
Kazety už jsou mrtvé.

40. Přinuťte vydavatele poslechnout si vaše demo CD.
Nic neposílejte poštou. Zjistěte, kam chodí šéf vydavatelství do baru, náhodně do něj narazte a za chvíli už mu vkládejte vaše CD do jeho discmana. Jestli je to žena, buďte jen o něco zdvořilejší.

41. Obstarejte si dobrý pár špatných reproduktorů.
Cože?? Ano, každý člověk poslouchá hudbu na "pěkných" špatných reproduktorech a ty právě musíte mít ve studiu. Musí být průměrně špatné, aby pak vaše nahrávka hrála dobře všude.

42. Nemasterujte své nahrávky!
Ne! Ne! Ne! Proboha ne!

43. Více o masteringu...
Mastering se provádí po mixu. Vyrobte správný mix a ten pak předejte profesionálnímu zvukovému mistrovi, aby váš zvuk udělal ještě lepším. Provede to druhotným mixem. Vy to nezvládnete, ani já ne. Nikdo, kdo mastering neprovádí každý den ve svém životě. Ale pak mi ukažte inženýra, který to přinejmenším nezkoušel.

44. Vylaďte si žánr a styl.
Nemarněte čas muzikou, kterou vůbec nikdo nebo jen málokdo bude chtít poslouchat. Průmysl chce hudbu podle současných požadavků. Všímejte si úspěšných hudebníků a pak se pokuste včlenit jejich zvuk do vašeho stylu. Buďte originální, ale ve stylu, který se prodává.

45. Nepospíchejte.
Zvukoví inženýři pracují v pozvolném tempu. Zkusí vypustit nahrávku, a jestliže nefunguje, zkusí to znovu. Ale vždy je to jiným krokem k finální nahrávce.

46. Pracujte s partnerem.
Jen málo profesionálních nahrávek je vyrobeno jednotlivcem. Dva názory jsou vždy lepší než jeden a vždy to vede k lepší myšlence.

47. Nikdy nebuďte spokojeni.
Můžete vyrobit kvalitní nahrávku a skončit. Nesmíte ji ale nechat nedokončenou, to by nevedlo ke správnému cíli. Vždy se i na nepotřebné nahrávce můžete poučit a získat tak zkušenosti čeho se příště vyvarovat.

48. Buďte připraveni na úspěch.
Představte si co všechno by obnášel váš případný úspěch. Nevěnujte tomu váš všechen čas, ale trocha snění vás může dobře motivovat.

49. Naučte se všechno o nahrávání.
Je to možná samozřejmost, ale ve znalosti je síla.

Poslední tip přichází - bude obrovský!

50. Nahrávejte, nahrávejte, nahrávejte!
To je tip číslo jedna - stálé nahrávání, rozvíjení a zlepšování.

Tak to je 50 velkých tipů pro nahrávání. Jestliže se chcete dozvědět ještě více,
čtěte Record-Producer.com



David Mellor
Vydavatel, Record-Producer.com

1 komentář:

  1. If the purpose count of either hand is 8 or 9, it is called a “natural” and no extra playing cards are drawn. The drawing of a 3rd card, if necessary, is dictated by strict rules depicted in the accompanying tables. There 카지노사이트 are two other bets called “pairs” and “tie.” On the “Pairs” wager, you might be} betting the first two playing cards on either the Banker or Player palms are a pair. On the “Tie” wager, you might be} betting that each the player and banker palms will tie.

    OdpovědětVymazat