17. prosince 2010

M-AUDIO EX66 - aktivní studiové monitory

Pokud byste navštívili supermarket s několika desítkami studiových monitorů od těch nejlevnějších až po nejvyšší třídu, určitě vašemu pohledu neunikne nový výrobek firmy M‑Audio s označením EX66. A když už si všimnete krásného designu, možná si monitory budete chtít i vyzkoušet. Taková byla možná obchodní strategie firmy, neboť podobným postupem jsem zjistil i já, že monitory určitě stojí minimálně za vyzkoušení.

Rozdílem byl pouze fakt, že jsem si monitorů všiml v internetovém katalogu firmy Disk Multimedia a náhoda tomu chtěla, že mi je redakce časopisu nabídla k otestování. Na webu Disku jsem se nejprve dočetl, že tyto monitory míří do vyšších sfér, než bylo zatím u M‑Audio zvykem, a že díky použité technologii disponují velmi vyváženou charakteristikou po celém frekvenčním spektru. No dobrá, ale podobné věty lze najít u mnoha dalších výrobků, takže uvidíme...
Monitory byly pečlivě zabaleny ve dvou obrovských krabicích. Výplně jsou natolik tlusté a pružné, že by snad monitor v krabici klidně přežil i pád na zem. Po zběžné prohlídce bedýnek jsem je umístil přesně na místo mých stávajících monitorů, tedy na kovové podstavce asi 20 cm od přední stěny studia a zhruba 2 metry od sebe, v poloze nastojato, natočené reproduktory do místa hlavy posluchače (což bylo, jak jsem se později dočetl v manuálu, špatně). Přepínače ekvalizérů jsem nastavil do neutrální polohy, přepínač kompenzace akustiky místnosti nastavil do polohy Full, připojil jsem analogový signál a pustil svoje oblíbená CD.
Konstrukce monitorů vychází z osvědčené bi-amp technologie, tedy dvoupásmový monitor se dvěma zesilovači, jeden pro tweeter, druhý pro woofer (nebo spíše mid-woofer), přesněji řečeno pro dva středo-basové 6" měniče. Podle rozmístění reproduktorů v ozvučnici se jedná o systém MTM (midwoofer-tweeter-midwoofer). Výhybka je zkonstruována netradičně na principu DSP procesoru, tedy je digitální a tudíž nebyl problém použít i v této cenové kategorii digitální vstup. DSP procesor řídí nejen dělící kmitočet výhybky, ale slouží jako jednotka pro precizní nastavení a naladění zvuku v souvislosti s rezonancí reproduktorů. Nikde jsem nenašel větší podrobnosti o DSP procesoru, ale vypadá to, že při připojení analogového signálu je tento nejprve převeden do digitální podoby a pak je teprve frekvenčně filtrován a rozdělen do dvou pásem, následně je převeden zpět do analogu a zesílen. Nikde jsem ale nenašel údaj o nějakém rozlišení při AD převodu, takže kdoví... V testu monitorů v časopise Sound On Sound jsem našel údaj 24 bit/96 kHz.
Zesilovače velmi jemně šumí, ale není to nic, co bych považoval za nějaký nedostatek. Šum je opravdu velmi slabý a uvádím to spíše jako technickou zajímavost. Monitory jsou konstruovány výhradně pro umístění nastojato. Symetrická konstrukce má zaručit minimální fázové změny při změně polohy posluchače ve vertikálním směru (například při poslechu ve stoje) a zmenšení vlivu nežádoucích odrazů od stolu či mixážního pultu.
 Bedna o rozměrech 210 x 483 x 241 mm je vyrobena z desek MDF s povrchovou úpravou sametově černé barvy a má zaoblené hrany kvůli eliminaci difrakcí, ale určitě i s estetických důvodů. Na přední stěně se nachází uprostřed 1" titanový měnič s tvarovaným zvukovodem. Po jeho stranách jsou zmíněné středo-basové měniče se stříbrně-bílou membránou bez středového vrchlíku (nebo lépe řečeno s vrchlíkem obráceným dovnitř), uchycenou v gumových závěsech, zaručujících extrémně velkou výchylku. Reproduktory jsou samozřejmě magneticky stíněné. Mezi měniči se nachází ještě dvojice modrých led-diod, indikujících provoz. Výkon zesilovačů je 104 W pro každé pásmo, tedy 208 W pro jeden kanál. Zesilovače obsahují obvod pro ochranu proti slyšitelné limitaci, tzv. soft limiter, ale jeho činnost není pravděpodobně nijak indikována. Další obvody chrání zesilovač nebo měniče proti přehřátí, proti interferencím ze sítě a proti proudovým nárazům při zapnutí a vypnutí napájení (i když slabý náraz je chvilku po zapnutí slyšet). Nežádoucí hluboké frekvence, které by zbytečně ubíraly výkon, hlídá subsonický filtr o vysoké strmosti. Maximální hlasitost monitoru je 109 dB (resp. 115 dB SPL v páru) ve vzdálenosti 1 m. Frekvenční rozsah je udávaný od 37 Hz do 22 kHz v toleranci -3 dB v okrajích pásma, nebo 1 dB mezi dvěma extrémy (to v podstatě odpovídá +/-0,5 dB). A to je opravdu velmi rovná frekvenční charakteristika. Ke každému monitoru je dodán měřící protokol, na kterém lze tyto údaje vysledovat. Dělící kmitočet výhybky je nastaven na 2,56 kHz. Digitální vstupy pracují v rozlišení 24 bitů/192 kHz, ale vstup dokáže sledovat přijímaný clock až do kmitočtu 216 kHz. Hmotnost jednoho monitoru je 11,2 kg.
Na zadní straně monitoru se nachází panel se všemi ovládacími prvky a otvor bassreflexu. Analogové vstupy se zde nachází ve formě konektoru XLR i symetrického TRS. Dále jsou zde digitální vstupy AES/EBU a S/PDIF, přepínač pro volbu vstupů Analog, S/PDIF-L a S/PDIF-R, velký otočný ovladač vstupní citlivosti s kalibrovanou stupnicí (konečně, není nic horšího, než nastavovat citlivost šroubovákem) a přepínač pro kompenzaci umístění monitorů blízko stěny nebo v rozích místnosti s polohami Full, Half a Quarter. Pro doladění akustice místnosti slouží další přepínače zdůrazňující či potlačující středy (polohy Flat a +2 dB) a výšky (Flat, +2, -2 dB). Přepínač omezující dolní kmitočet může být nastaven na polohy 37 Hz (což je v podstatě bez omezení), nebo na 80 a 100 Hz, což jsou polohy při použití monitorů společně se subwooferem.
Zvuk monitorů je velmi vyrovnaný a zároveň příjemný na poslech. Velmi mne překvapilo množství hlubokých kmitočtů, basy jsou silné a čisté, nerozmazávají se a nejsou nijak uměle zdůrazňovány bassreflexem nebo ekvalizérem. Alespoň takový je můj subjektivní dojem. Dva středo-basové měniče mají dohromady dosti velkou plochu potřebnou k vyzáření hlubokých kmitočtů a i dostatečnou výchylku k potřebnému výkonu. Rozdělení plochy mezi dva reproduktory je přitom velmi výhodné. Menší reproduktor je rychlejší a věrněji reaguje na změny proudu v cívce. Další velkou výhodou je symetrické rozmístění vyzařovací plochy kolem tweeteru. I přes dostatek basů nejsou středy a výšky nijak potlačeny. Naopak, výkon zesilovače pro tweeter je natolik předimenzován (je stejný jako pro středo-basovou jednotku, což nebývá vždy zvykem), že monitory rozhodně nedostatkem výšek nemohou trpět. Různou kombinací přepínačů ekvalizérů a akustického prostoru jsem dospěl nakonec k ideálnímu nastavení pro podmínky v mé režii – ekvalizéry v poloze Flat, akustika v poloze Half (kdy spodní kmitočty jsou potlačeny o 2 dB). Přece jenom umístění 20 cm u stěny už má na basy nějaký ten vliv. Výrobce doporučuje minimální vzdálenost od stěny 15 cm.
Až po nějaké době poslechu jsem se z manuálu dozvěděl, že doporučené umístění monitorů je výhradně v poloze nastojato (to jsem odhadl už podle nápisů na bedně a tak jsem je také nainstaloval), a natočené reproduktory přímo vpřed, tedy ne do místa posluchače, jak je běžně zvykem. Důvodem má být získání širšího sweet spotu. Sami určitě znáte situace, kdy strkáte hlavu do určitého ideálního bodu mezi monitory, abyste přesně zkontrolovali umístění nástrojů ve stereu, nebo se ujistili, že dunění ve spodním pásmu se ozývá jen v určité části místnosti a v nahrávce ve skutečnosti není. Takovéto umístění monitorů jsem sám nikdy předtím nezkoušel a ani bych v něj neměl důvěru, ale udělal jsem tak přesně dle manuálu. Tak nejen, že takto dopředu otočené bedny vypadají poněkud divně, ale zároveň se trochu rozmázne střed nahrávky ve stereobázi. Je to drobná daň za rozšíření sweet spotu. Při tomto rozmístění už nemusíte hledat ideální poslechový bod, ale stereo je krásně slyšet kdekoli před monitory. Dokonce i změny v barvě zvuku, které se běžně projevují při přiblížení nebo oddálení posluchače od monitorů, jsou eliminovány a můžete poslouchat v jakékoli vzdálenosti. Nakonec jsem při umístění monitorů zvolil malý kompromis a natočil je směrem k sobě asi o 10º. Takto se mi zdál poměr mezi širokým sweet spotem a malou nedokonalostí ve středu stereobáze na rozumné úrovni. Zajímavé je také zjištění, že toto natočení monitorů směrem dopředu nefunguje u jiných monitorů, protože se ztratí prostorová lokalizace ve stereu.
Součástí balení je kalibrační audio CD, které obsahuje sadu signálů k preciznímu přizpůsobení monitorů akustice místnosti, ve které budou umístěny. Většina známých programů DAW obsahuje dobré měřiče úrovní, takže potřebujete ještě kvalitní mikrofon s kulovou charakteristikou a co nejrovnějším frekvenčním průběhem. Pomocí testovacích signálů ve formě růžového šumu, signálů dle normy ISO v celém slyšitelném pásmu a signálů typu sweep se můžete pokusit doladit umístění a frekvenční průběh monitorů, případně doladit akustiku místnosti.
Pokud jste si přečetli některý z mých dřívějších testů studiových monitorů, víte, že vždy preferuji schopnost pracovat na monitorech delší dobu bez únavy sluchu. Tato podmínka je i zde dobře splněna, monitory jsem si rychle oblíbil a s radostí na nich poslouchal hudbu. Tímto se také omlouvám redakci časopisu, že jsem si je ponechal vypůjčené poněkud déle, než bývá u testů zvykem, ale já jsem si je skutečně užíval. Dokonce jsem vážně přemýšlel o tom, že bych místo jejich vrácení poslal na účet distributora peněžní částku. Nakonec vyhrála nutnost investice do jiného zařízení pro naši kapelu, ale doma už jsem měl vytipované místo pro jejich instalaci. Pokud budu v budoucnu uvažovat o zakoupení monitorů pro domácí poslech hudby, EX66 budou horkým kandidátem. Tím neříkám, že by se mi monitory nehodily i do studia, ale tam už dvoje kvalitní mám. Každopádně, až budete uvažovat o koupi monitorů v této, a nebo i ve vyšší cenové kategorii, určitě si EX66 alespoň vyzkoušejte.

Žádné komentáře:

Okomentovat